Usborne benoemd tot Kinderboekenuitgeverij van het jaar Reactie van Peter Usborne

Oprichter en Managing Director Peter Usborne over het winnen van de British Book Awards titel Kinderboekenuitgeverij van het jaar 2020.

Ik maak al ruim 50 jaar kinderboeken en heb Usborne in 1973 opgericht om levendige, kleurige en mooie boeken te maken die hopelijk een positieve invloed hebben op het leven van kinderen. Mijn werk is een eer en een voorrecht en ik kan eerlijk zeggen dat ik elke dag met plezier aan de slag ga. Ik ben nu bijna 83 jaar maar ik kijk er nog steeds elke dag naar uit om aan het werk te gaan (ook al is dat tegenwoordig vanuit huis) om educatieve en interessante kinderboeken te maken.

 We zijn ontzettend blij dat we door mensen uit het boekenvak zijn uitgeroepen als Kinderboekenuitgeverij van het jaar, vooral omdat de concurrentie in onze branche zulke hoge kwaliteit levert. We hebben het gevoel dat dit de gouden eeuw van de kinderboeken is - een branche die jarenlang onterecht werd gezien als een minder belangrijk onderdeel van het boekenvak.

 Deze prijs is voor mijn fantastische personeel, waarvan een groot deel al jarenlang voor me werkt. Ik ben zo dankbaar voor hun harde werk en dat ze zo lang bij Usborne blijven.

 Deze laatste paar maanden zijn uitzonderlijk geweest. De wereldwijde pandemie betekent dat velen van ons thuis werken en dat veel boekhandels zijn gesloten.

 We hebben ook de Black Lives Matter protesten gezien, als reactie op de moord op George Floyd in Minneapolis. Dit zijn naar mijn mening de belangrijkste protesten die tijdens mijn (lange) leven hebben plaatsgevonden en ze zijn een ware wake-upcall voor de branche, ook voor ons bij Usborne. Ze kaarten de onrechtvaardigheid en ongelijkheid aan waarmee zwarte medemensen over de hele wereld te kampen hebben en daar moeten we allemaal verandering in brengen.


Peter Usborne, oprichter en Managing Director van Usborne Publishing

Het was een fantastisch jaar voor een buitengewone uitgeverij. Juryrapport van de British Book Awards

Dus we zijn niet alleen blij met de prijs maar we denken ook na. Als organisatie luisteren en leren we en beginnen we te begrijpen wat er, terecht, van ons verwacht wordt. Mijn motto is altijd ‘doe het beter’. Dit is iets waar we aan moeten werken en daar zetten we ons voor in.

 We kijken momenteel hoe we elke afdeling van ons bedrijf kunnen verbeteren – van onze werving en selectie tot opleiding van het personeel en ons werk met scholen en andere organisaties en (natuurlijk) onze boeken. Dit is een dringende zaak en we moeten snel handelen, en we moeten ervoor zorgen dat wat we doen, effectief en weloverwogen is. Dit is iets waar we ons op de lange termijn voor inzetten. Als kinderboekenuitgeverij zijn we bevoorrecht omdat we invloed kunnen uitoefenen en dat moeten we dan ook doen.

 Iets wat in mijn 50-jarige loopbaan als kinderboekenuitgever niet is veranderd, is dat kinderen fantastisch zijn. Hun vermogen om nieuwe dingen te ontdekken, te leren en te groeien is fenomenaal. Ik sta er altijd op dat Usborne boeken niet neerbuigend doen, niet afdalen naar kinderniveau en niet de intelligentie van onze jonge lezers onderschatten. Ik wil boeken maken die kinderen nieuwsgierig maken naar de wereld om hen heen, naar belangrijke dingen als eerlijkheid, verschil en acceptatie. Nieuwsgierigheid, vriendelijkheid en leergierigheid zijn drie fantastische eigenschappen die we onze kinderen kunnen meegeven.

 Het is misschien een cliché maar kinderen zijn de toekomst. En om ze te helpen hun volle potentie te benutten, hebben ze goede kinderboeken nodig. Het uitgeven van deze belangrijke middelen is een grote verantwoordelijkheid die ik heel serieus neem.

 Dus hoewel we erg blij zijn dat we zijn uitgeroepen tot Kinderboekenuitgeverij van het jaar, is het nog belangrijker dat we vaststellen hoe we verder gaan: dat we ervoor zorgen dat al onze boeken een afspiegeling zijn van de diversiteit in de wereld en dat we kinderen het vermogen geven onze wereld te veranderen.





Opmerkingen van de jury

De jury was niet alleen onder de indruk van de boeken van Usborne maar ook van het vooruitstrevende karakter van de uitgeverij. Het bedrijf zorgt goed voor het personeel, met royaal loon, uitzonderlijke secundaire voorwaarden, sabbaticals en carrièrebegeleiding – en dat zorgt ervoor dat er weinig verloop is in het personeel. De Usborne Academie geeft mensen met een andere achtergrond de gelegenheid om betaald een week mee te lopen om meer te leren over het boekenvak en de Usborne Foundation steunt belangrijke projecten voor de leesbevordering.